SEO til ny hjemmeside:
Sådan bygger du et højt rangerende site.

Så du har endelig færdiggjort opbygningen af din nye hjemmeside. Hvad nu? Du kan ikke bare læne dig tilbage og forvente, at besøgende strømmer til. Hvis du vil have mange besøgende til din side, er der én ting, du absolut må fokusere på, og det er SEO.

SEO, eller søgemaskineoptimering, er præcis det, som navnet antyder: at optimere din hjemmeside for at få den til at nå toppen af søgeresultaterne. Men hvordan håndterer du SEO for en ny hjemmeside uden at miste overblikket?

Nedenfor kan du finde nogle førsteklasses SEO-teknikker, der kan hjælpe begyndere med at forbedre deres hjemmesides placering.

Søgeords-analyse.

SEO bedste praksis for nye hjemmesider starter altid med søgeordsanalyse. Ideen her er at finde højtydende nøgleord, der vil hjælpe dit site med at rangere godt i søgeresultaterne.

Nøgleordsforskning er ekstremt vigtig, endda vigtigere end brugergrænsefladen. Det betyder ikke noget, hvor flot dit website er, hvis dine nøgleord ikke fungerer. Derfor er det nødvendigt at begynde med nøgleordsforskning, før du har skrevet et eneste ord af indhold.

Værktøjer og metoder til effektiv søgeordsforskning.

Du har to hovedmuligheder for søgeordsforskning. Du kan målrette mod søgeord med lavt søgevolumen, som er nemme at rangere for, eller populære søgeord med højt søgevolumen. Jeg anbefaler som regel at forsøge at ramme en god blanding af begge typer.

Google Keyword Planner er et fantastisk sted at starte, da det er gratis og meget omfattende. Moz Keyword Explorer er også et godt valg.

Du kan også finde long-tail søgeord ved bare at indtaste nogle få ord i Google Søgning. Det vil automatisk komme med flere nyttige forslag.

Spørgsmål nøgleord er også gavnlige for SEO-optimering af nye hjemmesider. Disse nøgleord er sætninger som “Hvordan laver man søgemaskineoptimering for nye hjemmesider?” Ved at besvare spørgsmål som dette, kan Google vælge dit indhold til et fremhævet uddrag.

SEO til ny hjemmeside

SEO til ny hjemmeside.

Konkurrent analyse.

Du ønsker ikke at kopiere dine konkurrenter, og naturligvis bør du ikke stjæle deres indhold og præsentere det som dit eget. Men hvis du prøver at forbedre SEO for en ny hjemmeside, skader det ikke at tjekke, hvad dine konkurrenter laver. Når du har gjort det, kan du lave noget lignende, men bedre.

Analysering konkurrenters SEO-strategier.

Hvis du optimerer SEO for en ny online tilstedeværelse, er det første, du har brug for, et værktøj, der kan analysere din konkurrence. Semrush, Moz og Ahrefs kan alle klare dette.

Disse værktøjer kan finde konkurrenternes URL’er for dig. Når du har fundet nogle, så besøg deres hjemmesider og spørg:

  • Dækkede de emnet dårligt, og kan du gøre det bedre?
  • Hvilke nøgleord, titel-tags og meta-beskrivelser bruger de?
  • Hvor mange backlinks har de pr. side?
  • Er der nogen sider, der er stedbestemte? Skal dine også være det?

Identificering af muligheder og mangler.

Når du har valgt et værktøj og identificeret dine konkurrenter, kan du udføre en nøgleordsanalyse. Dette giver dig mulighed for at finde de nøgleord, du skal rangere for at overgå dine konkurrenter. Her er, hvordan processen fungerer:

  1. Indtast dit hoveddomæne og din konkurrents hoveddomæne i dit SEO-værktøj.
  2. Tjek dine delte nøgleord og overlap med konkurrenter.
  3. Eksporter de oplysninger til et regneark og søg efter nøgleord, der er relevante for din hjemmeside.
  4. Gennemgå listen og søg efter nøgleord, som du ønsker at rangere for.
On-page SEO

On-page SEO.

On-page SEO omfatter de tiltag, du kan foretage på din hjemmeside for at forbedre dens placering på Google. Det er vigtigt både for søgemaskiner og brugere. Både on-page og off-page SEO er afgørende, men du har mest kontrol over on-page SEO.

On-page SEO inkluderer:

  • Fremstille godt indhold
  • Skrive brugbare meta-beskrivelser
  • Brug af korrekte headers
  • Optimering af billeder
  • Inkludere nyttige interne og eksterne links.

URL-struktur og strategier for interne links.

Hvad ville du gøre, hvis du klikkede på et link på en hjemmeside, men endte et andet sted, end du havde forventet? Du ville forlade siden, ikke? Det er præcis, hvad dine brugere vil gøre, hvis du ikke får orden på de interne links.

Intern linking handler ikke kun om at sikre, at dine menuer fungerer korrekt. Du skal også strategisk placere nøgleord i indholdet og linke dem til andre sider på dit site. Du kan bruge intern linking til at lede brugerne hen imod en ønsket handling, såsom at lære mere om et emne eller foretage et køb.

Tjek dine interne links ofte. Hvis de er brudte, så ret dem eller fjern dem.

Optimering af titel-tags, meta-beskrivelser og header-tags.

Titel-tags, meta-beskrivelser og overskrifter er en del af din sides metadata. Tænk på titel-tags som navnet på en side. Både brugere og søgemaskiner bruger dem til at forstå, hvad en side handler om.

Meta-beskrivelser er korte beskrivelser af sider. De vises i søgeresultaterne under titlen. Header-tags bruges til at opdele sektioner af indhold på en side. De spænder fra H1 til H6, hvor H1 er den vigtigste.

To optimize these items:

  • Hold titel-tags korte og inkluder dit primære nøgleord. Undgå at duplicere titel-tags.
  • Meta-beskrivelser bør indeholde det primære nøgleord. Hold dem korte, helst mellem 140 og 160 tegn.
  • Brug ét H1-tag pr. side. Anvend H2-tags til at opdele vigtige sektioner og H3-tags til at uddybe indholdet under H2-tags.
Off-page SEO

Off-page SEO strategi.

Off-page SEO omfatter aktiviteter, du kan udføre uden for dit websted for at forbedre dets placering. Opbygning af backlinks, brug af social media og gæsteindlæg på blogs, er alle fremragende off-page SEO-strategier, især hvis du opbygger SEO for en ny hjemmeside.

Opbygning af kvalitets backlinks.

Backlinks, eller indgående links, er links fra andre hjemmesider, som peger mod din egen. Du ønsker mange af disse, fordi jo flere du har, desto mere populær ser din hjemmeside ud for Google.

Lad være med blot at skabe indgående links fra enhver hjemmeside, du finder. Nøglen her er kvalitet. Du ønsker backlinks fra autoritetssider med et godt omdømme (domæner der slutter med .org, .gov og .edu er fremragende).

Du kan få backlinks på en af to måder:

  1. Vent på, at nogen finder dit indhold og linker til det.
  2. Vis nogen dit indhold og spørg, om de vil linke til det.

Den sidste mulighed er ofte den bedste. For at få websites ejere til at acceptere et backlink, skal dit indhold være af høj kvalitet.

Brug af signaler fra sociale medier.

Du har lige afsluttet opbygningen af en ny hjemmeside, så det er nok det sidste, du ønsker at fokusere på, at håndtere sociale medier. Men sociale medier er en stor trafikdriver, så det er klogt at prioritere det.

Det primære mål her er at få autoritetssider til at nævne dit brand/virksomhed. Når dette sker, begynder Google også at betragte dig som en autoritet. Derudover, hvis du bliver nævnt på en influencers hjemmeside, kan du opleve et markant trafikboost.

Gæsteindlæg og outreach til linkbygning.

Hvad hvis du endnu ikke har en masse godt indhold på dit nye site? Her kommer gæsteindlæg til sin ret. Med denne strategi finder du et autoritativt website og spørger, om du kan skrive et gæsteindlæg til deres blog. Til gengæld kan websiteejeren linke tilbage til dit eget website.

Dette fungerer bedst, hvis du har en vis autoritet inden for dit felt. For eksempel, hvis du er en HVAC-entreprenør, ville en hjemmesideejer elske at få dig til at skrive et indlæg om emnet, “Hvordan man ved, om ens aircondition er defekt.”

Optimering af Kvalitets indhold.

Selv den smukkeste hjemmeside i verden er ikke meget værd, hvis indholdet ikke er i orden. Din indholdsstrategi bør påvirke alle dele af din side, fra de emner du dækker, til de billeder du vælger.

At skabe indhold af høj kvalitet og relevans.

Først og fremmest skal du lave indhold af høj kvalitet, der er designet til at hjælpe brugerne. Hvis dit indhold kun fokuserer på at tjene penge og intet andet, skal du ikke forvente en god placering i søgeresultaterne.

I henhold til Googles retningslinjer bør godt indhold:

  • Oplyse og hjælpe brugere
  • Give en god brugeroplevelse
  • Være up-to-date
  • Tydeligt vise hvem der at skrevet indholdet
  • Ikke skjule reklame som indhold
  • Vis det rette niveau af erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed (EEAT) for emnet.

Lad os tale lidt mere om det sidste punkt. Google tillægger EEAT høj værdi, når det handler om at rangere sider. Det betyder, at hvis du er læge og skriver et blogindlæg om, hvordan man får feber ned hos et barn, vil Google sandsynligvis rangere den side højt. Men hvis du bare er en almindelig person, der skriver om tilfældige medicinske emner, skal du ikke forvente, at din side når særligt langt i søgeresultaterne.

Teknisk SEO

Teknisk SEO.

Tænk på teknisk SEO som fundamentet for et hus. Hvis det ikke er solidt, vil alt, hvad du bygger ovenpå, komme til at styrte sammen over tid. Derfor bør du fokusere på teknisk SEO, før du gør næsten noget som helst andet med din hjemmeside.

Hastighedsoptimering.

Hastighed er en væsentlig del af teknisk SEO for et nyt websted. Hvis dit websted er langsommere end trafikken på motorvejen i rushtiden, kan du forvente, at brugerne forlader siden, inden de har læst et eneste ord af indholdet.

Google’s gratis PageSpeed Insights-værktøj vil informere dig om, hvorvidt dit websted består hastighedstesten. Hvis det får en lav vurdering, kan du forbedre indlæsningstiderne ved at:

  • Begrænse antallet af HTTP requests
  • Optimering af billeder
  • Komprimer filer
  • Installation af cache

Et indholdsleveringsnetværk (CDN) kan også være en hjælp. CDNs gemmer kopier af dit indhold på servere over hele verden. Når en bruger prøver at få adgang til dit indhold, vælger CDN’en den server, der er tættest på dem, for at sikre hurtig levering.

Mobil-first design tilgang og brugervenlighed.

De dage, hvor det var mere almindeligt at besøge en hjemmeside på sin stationære computer end på sin telefon, er forbi. I dag er det størstedelen af web søgninger. Det sker på mobile enheder. Derfor skal du sørge for, at din hjemmeside indlæses perfekt på tablets og telefoner.

Responsivt design er den bedste måde at opnå dette på. Det bruger CSS (cascading style sheets) til automatisk at tilpasse din hjemmeside, så den passer til brugerens skærmstørrelse.

Hvis du er en WordPress-bruger og ikke ønsker at bøvle med CSS, så vælg et responsivt tema. De fleste WordPress-temaer er responsivt designet, men der er stadig nogle få, der ikke er, så sørg for at teste dem på din telefon eller tablet, inden du træffer dit valg.

Google har også et gratis tool som hedder Lighthouse det kan teste dit websteds mobilvenlighed. Hvis det finder problemer, vil det fortælle dig, hvad de er, og hvordan du kan rette dem.

XML sitemaps.

Et XML-sitemap er som et skattekort, der fører pirater til begravede skatte. Uden et sitemap vil Google ikke vide, hvordan man finder dine vigtigste sider, og det betyder, at du ikke vil få en god placering.

XML-sitemaps gør det lettere for Google at gennemsøge og indeksere dine sider. De består af:

  • En sides URL
  • Protokollen
  • XML-versionserklæring for at hjælpe Googles robotter med at bestemme filtypen.
  • Lastmod, som viser hvornår du sidst ændrede siden.

Heldigvis behøver du ikke at kode et XML-sitemap manuelt. Mange SEO-værktøjer kan lave et for dig med blot et par klik.

Når du har en sitemap, kan du indsende den gennem Google Search Console eller indsæt følgende linje et hvilket som helst sted i din robots.txt fil:

  • Sitemap: https://example.dk/mit_sitemap.xml

Erstat “example.dk” med din egen URL og “mit_sitemap.xml” med navnet på dit sitemap. Google vil finde det næste gang, deres bots virker på dit site.

Lokal SEO.

Driver du en virksomhed, der betjener lokale kunder, som for eksempel en lægepraksis eller et VVS-firma? Hvis det er tilfældet, er det afgørende, at du bestemt skal helt prioritere lokal SEO højt. Dette betyder i praksis, at du skal optimere din hjemmeside mod lokale brugere.

Målet her er at få Google til at anerkende, at din virksomhed er relevant for brugere i et bestemt område. For eksempel, hvis du driver en sandwichbar, og en bruger søger efter “sandwichbar nær mig.” Hvis du opsætter lokal SEO rigtigt, vil Google vise brugeren din virksomhed, selvom de ikke har indtastet nogen specifikke termer relateret til din virksomhed.

Optimering af din Google Business-profil og lokale citationer.

Google Business (tidligere kendt som Google My Business) er et ideelt udgangspunkt for nye hjemmesideejere. Med en Google Business-profil kan du påvirke, hvordan din virksomhed fremstår i søgeresultaterne, herunder Google Shopping og Google Maps.

Når du søger efter en butik eller restaurant i nærheden af dig, viser Google en liste over relevante virksomheder samt et kort over deres placeringer. At optimere din Google Business-profil er den bedste måde at få din egen virksomhed til at blive vist i disse resultater.

For at optimere din Google Virksomhedsprofil:

  • Udfyld alle sektioner. Det inkluderer din virksomheds navn, placering, åbningstider, telefonnummer og hjemmeside. Du kan også angive din virksomheds kategori og de typer produkter eller tjenester, du tilbyder.
  • Tilføj billeder. Billeder er især vigtige for restauranter og butikker, men alle typer virksomheder kan have gavn af dem.
  • Skriv din egen “Fra virksomheden” beskrivelse. Google laver en beskrivelse af din virksomhed, men nogle gange er det ikke nok til at formidle, hvad du faktisk laver. Dette er din mulighed for at beskrive din virksomhed med dine egne ord.
  • Sørg for at klikke på “Accepter Beskeder.” Dette giver potentielle kunder mulighed for at kontakte dig, hvis de har spørgsmål eller ønsker mere information.

Overvågning og Analyse.

Du har klaret alt det svære, så nu kan du slappe af, ikke? Nej! Du skal holde nøje øje med dit sites ydeevne og foretage justeringer efter behov. Her er hvordan.

Opsætning af Google Analytics.

Google Analytics giver dig al den information, du har brug for om, hvordan din hjemmeside klarer sig. For at komme i gang, gør følgende:

  1. Gå til  Google Analytics og find Admin området.
  2. Klik på “Opret” og derefter på “Konto.”
  3. Indtast et kontonavn samt navnet på din hjemmeside og dens URL.
  4. Vælg den tidszone, som du ønsker, at Google skal levere rapportering i.
  5. Du vil modtage et sporings-ID. Google bruger dette til at sende analytiske data til dig.
  6. Når du har modtaget sporingskoden, går du til Google Tag Manager og vælger “Add a New Tag.”
  7. Klik på “Tagkonfiguration” og derefter på “Universal Analytics.”
  8. Gå til “Google Analytics-indstillinger” og vælg “Ny variabel” fra menuen.
  9. Indtast dit Google Analytics tracking ID.
  10. Gå nu til Triggers og klik på “Vælg en Trigger.” Vælg “Alle Sider.”
  11. Klik på “Gem.” Du er færdig!

Brug af Google Search Console.

Google Search Console er dit samlede værktøj til alt, der relaterer sig til din hjemmeside. Den kan fortælle dig, om din sides ydeevne er tilfredsstillende, om den er blevet hacket, eller om den overtræder nogen af Googles policyer.

Der kunne skrives en hel bog om, hvordan man bruger Google Search Console, men her er grundlæggende oplysninger om, hvad du kan gøre med dette fantastiske værktøj.

Google’s præstationsrapporter er utroligt nyttige for nye webmasters. De måler visninger (hvor mange gange brugere har set dine links), klik (antal gange brugere har klikket på dine links) og klikrate (klik delt med visninger). Hvis du har en høj klikrate, opfylder din side brugernes behov godt.

Hvis din hjemmeside overtræder Googles retningslinjer, vil du modtage en e-mail om det samt en meddelelse i dit dashboard. Du kan tjekke afsnittet om manuelt udførte handlinger for at se, hvad problemet er, og hvordan du kan rette det.

Mener du, at din hjemmeside er blevet hacket? Sikkerhedssektionen giver dig alt den information, du har brug for. Dette er vigtigt, fordi Google vil blokere din hjemmeside fra at vise sig i søgeresultaterne, hvis den indeholder malware.

Dette er blot grundlæggende informationer om brugen af Google Search Console. Hvis du virkelig ønsker at dykke dybere og lære mere, tilbyder Google nogle tips til SEO (avanceret brugere) som du måske har lyst til at læse.

Overvåg keyword rangeringer.

Så du har fundet nogle gode søgeord og spredt dem ud over dit indhold. Du er færdig, ikke? Ikke så hurtigt. Selv hvis du har en god placering nu, kan det ændre sig fra den ene dag til den anden. Du skal holde øje med søgeordsplaceringerne, så du ikke mister din position i søgeresultaterne.

Igen redder Google Search Console dagen. Den viser det præcise antal klik, du får fra søgninger, så du kan se, hvilke af dine søgeord der klarer sig bedst.

Det er også en god idé at holde øje med dine konkurrenters søgeordsplaceringer. Hvis de klarer sig godt med bestemte søgeord, kan det være en god idé at inkludere dem i dit indhold også.

Hvorfor er kontinuerlig forbedring og tilpasning vigtig i SEO?

SEO ændrer sig konstant, derfor er det vigtigt at holde sig ajour med branchetrends. Hvis du ikke gør det, vil du opdage, at din hjemmeside synker som en sten kastet i havet.

At holde sig opdateret om branchens tendenser og algoritmeopdateringer.

SEO-eksperter er en god ressource til at holde sig ajour med algoritmeopdateringer og ændringer i branchen. De deler ofte tips om de nyeste ændringer og hvordan man skal håndtere dem, og du bør følge deres råd hurtigst muligt, hvis du ikke vil falde bagud.